Test-herbáriumok: Intergenerációs tudás és emlékezet Charmaine Watkiss rajzaiban

Main Article Content

Moise Gabriella

Absztrakt

Charmaine Watkiss (sz. 1964) munkái saját megfogalmazása szerint „emlék-történetek”; életnagyságú rajzai önreprezentációk, de nem önportrék, ahol az alakok inkább vásznak, amelyekre rétegződően viszi fel a különböző afro-karibi és afrikai kultúrák vizuális emlék-lenyomatait, legyenek azok botanikai motívumok, kulturális tárgyak vagy szimbólumok. Felforgató művészi gesztus, ahogyan appropriálja a portré-ábrázolás művészettörténeti hagyományait. Egyfelől rajzaiban a fekete női testek központi alakokká válnak, kitöltik a képteret, szerepük szerint méltóságteljes, hatalommal önnön jogon felruházott (empowered), tudást örző és áthagyományozni képes karakterek. Másodsorban a rajz médiumán keresztül olyan intim és személyes kapcsolódásra és bevonódásra hívja a nézőt, amely többszörösen is a gyógyulás, a traumatikus múlttal való szembenézés és megbékélés tereit teremti meg. A gyakran egy képi térben megjelenő megsokszorozott alakok az intergenerációs tudást és emlékeket hivatottak leképezni, ahogyan anyáról lányra hagyományozódnak azok a kulturális tudás-tartalmak, amelyek a transzatlanti rabszolga-kereskedelem és a kolonizáció miatt szükségszerűen sérültek, elvesztek vagy kitörlődtek. Watkiss herba-test ábrázolásaival egy olyan felszabadító vizuális nyelvet teremt, amelyik egyszerre szól az ellenállás regisztereiben, miközben a diaszpóra-létre jellemző történelmi diszkontinuitásra és gyökértelenségre igyekszik gyógyírként szolgálni.

Article Details

Hogyan kell idézni
Moise, Gabriella. 2024. „Test-herbáriumok: Intergenerációs tudás és emlékezet Charmaine Watkiss Rajzaiban”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 14 (2):84-105. https://doi.org/10.14232/tntef.2024.2.84-105.
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Moise Gabriella , Független kutató

Moise Gabriella független kutató, korábban a Debreceni Egyetem Angol-Amerikai Intézetének adjunktusa, a Hungarian Journal of English and American Studies tudományos folyóirat recenzió-szerkesztője. Kutatási területe tágabb értelemben véve a társadalmi elköteleződöttségű kortárs művészeti gyakorlat, ezen belül a brit fekete vizuális művészet, az aktivizmus eszközeként alkalmazott és politikummal bíró kortárs fekete női fotóművészet, és a fotókollázs mint identitásképző művészeti forma a diaszpórában élő, kortárs fotóművészek munkáiban. Jelenleg Maud Sulter (1960-2008) skót-ghánai fotóművész, költő, és aktivista életművét kutatja. E-mail: gbrmoise@gmail.com