A számfogalom és a számolási hibák vizsgálata gyógypedagógusok véleménye alapján
Main Article Content
Absztrakt
Életünk szinte minden területén találkozunk számokkal. Akár vásárlás során, akár a napirendünket tekintve, de egyszerű, hétköznapi dolgokban is megjelenik a számok használata. A számok használatának segítségével olyan információkhoz juthatunk, melyeket a környezetünk kommunikál felénk. Ha a számolási készségek terén probléma, zavar lép fel, akkor az akadályozhatja a mindennapi életben való boldogulást. Kutatásunk célja, hogy felmérjük a tanulásban akadályozott tanulók matematikaoktatásában érintett gyógypedagógusok véleménye alapján az említett tanulók matematikai képességeinek állapotát, valamint, hogy beazonosítsuk körülményeiket a matematika elsajátítása terén. Tanulmányunk ismerteti az elméleti hátteret, bemutatja a kutatás menetét, és részletezi a kapott eredményeket.
Article Details
Hivatkozások
Dehaene, S. (2003): A számérzék − Miként alkotja meg az elme a matematikát? Osiris Kiadó, Budapest.
Dékány Judit (2009): Tanulási sikeresség és matematikai kompetencia. Gyógypedagógiai Szemle, 37. 5. sz. 356−361. https://epa.oszk.hu/03000/03047/00047/pdf/EPA03047_gyosze_ 2009_5_356-361.pdf. (2024.04.12.)
Dékány Judit és Juhász Ágnes (2002): A diszkalkulia. In: Martonné Tamás Márta (szerk.): Fejlesztő pedagógia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 181−200.
Dékány Judit és Juhász Ágnes (2007): Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Logopédiai Kiadó, Budapest.
Dékány Judit és Mohai Katalin (2012): Egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek, tanulók komplex vizsgálatának diagnosztikus protokollja − Specifikus tanulási zavarok (írott nyelvhasználat zavarai, diszkalkulia). In: Diagnosztikai kézikönyv. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, Budapest. https://paks.tmpsz.hu/userfiles/files/diagnosztikai_kezikonyv_ 9fejezet.pdf
Harmatiné Olajos Tímea (2014): Kit zavar a tanulási zavar? A tanulási zavarok társas és érzelmi oldala. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen.
Hrivnák Ilona (2003): Lusta? Nem szeret számolni? − Diszkalkuliások a közoktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 53. 2. sz. 92−102. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00068/2003-02-be-Hrivnak- Lusta.html. (2024.04.12.)
Krajcsi Attila és Hallgató Emese (2012): Fejlődési diszkalkulia diagnózisa felnőtteknél − Az Aritmetikai Képességek Kognitív Fejlődése teszt. Gyógypedagógiai Szemle, 40. 4. sz. 330−342. https://epa.oszk.hu/03000/03047/00058/pdf/EPA03047_gyosze_2012_4_330-342.pdf (2024.04.12.)
Krüll, K. E. (2000): A diszkalkuliás (számolásgyenge) gyerekek. Akkord Kiadó, Budapest.
Márkus Attila (2000): A matematikai képességek zavarai. In: Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest. 279−308.
Márkus Attila (2007): Számok, számolás, számolászavarok. Pro Die Kiadó, Budapest.
Meggyesné Hosszu Tímea és Nagyné Hegedűs Anita (2013): A tanulásban akadályozottak pedagógiájának komplex megközelítése. Szegedi Tudományegyetem JGYPK Mentor(h)áló 2.0 program − digitális tananyagok. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_tanulasban_ akadalyozottak/. (2024.04.12.)
Mesterházi Zsuzsa (1999): Diszkalkuliáról pedagógusoknak. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.
Mesterházi Zsuzsa és Szekeres Ágota (2023): A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése. Eötvös Kiadó, Budapest.
Ökördi Réka és Molnár Gyöngyvér (2020): A matematikai gondolkodás fejlettségi szintje beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézséggel küzdő 5−8. évfolyamos diákok körében: szakértői vélemények kvalitatív elemzése. Iskolakultúra, 30. 9. sz. 26−44. https://www.iskolakultura. hu/index.php/iskolakultura/article/view/33902/33174 (2024.04.12.)
Szekeres Ágota (2020): Hogyan támogassuk az intellektuális képességzavart mutató gyermekeket? − Útmutató az enyhén értelmi fogyatékos tanulók integrált neveléséhez. Oktatás 2030 - Eszterházy Károly Egyetem. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/7123/. (2024.04.12.)
Vargáné Molnár Márta, Höfflerné Pénzes Éva és Szenczi-Velkey Beáta (2012): A kognitív képességek fejlesztésének módszertana. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest.