„Bevonulok, úgy, mint Jézus, ez a város Jeriko.” Önmitizálás Beton.Hofi albumtrilógiájában
Main Article Content
Absztrakt
A rap dalszövegeiben gyakran az előadó biografikus tapasztalatai ötvöződnek olyan témákkal, mint a szegénység vagy gazdagság, az egyéni sikerek vagy csoportidentitás. Az alapvetően maszkulin zsánernek tartott rap gyakran tematizálja a szexuális kicsapongásokat, a hódításokat, a zenei sikereket, a szegénysorból kitörő, gazdaggá váló rapper tehetséget. A magyar rapszcéna esetében is látható az előadói perszóna, az alteregó építése. Írásomban Beton.Hofi mixtape trilógiáját elemzem, és bemutatom, hogy a rap toposzai és az önéletrajzi elemek hogyan kapcsolódnak össze az előadó alkotásaiban, miként hozza létre az előadói perszónát. Kitérek arra, hogy a comic sins (2021), a PLAYBÁNIA (2022) és a 0 (2024) című albumok bűn motívuma hogyan kapcsolódik össze a kapitalizmussal, a bibliai Ádámmal, a Beton.Hofi név alatt alkotó Schwarz Ádámmal vagy Jézussal. Beton.Hofi szövegeit a szent és a profán keveredése, illetve az intertextualitás utalások határozzák meg: irodalmi, történelmi, popkulturális, vallási témákat érint, illetve saját alkotásaival is kapcsolatot teremt. Az albumtrilógia felkínálja, hogy a rapper munkássága ne csupán az önéletírás vagy autofikció fogalmán keresztül váljon megközelíthetővé, hanem a biomitográfia fogalma felől is.