Testfragmentumok. Berhidi Mária korai munkáiról

Main Article Content

Absztrakt

Berhidi Mária munkássága a 70-es és 80-as évek magyar művészetében a feminista művészet előfutárának tekinthető. Tanulmányomban elsősorban a korai alkotóéveket és a Képzőművészeti Főiskolán szerzett tapasztalatok nyomán született műveket dolgozom fel, amelyek a patriarchális művészeti intézményrendszerhez való nehezen elfogadható viszonyt tükrözik. Tanulmányai során szerzett negatív tapasztalatait diploma munkájában, a Modell-ben összegezte, amelyet kortársai intézménykritikus műként értékeltek. Munkássága tükrözte a női művészek alárendelt szerepét a férficentrikus művészeti diskurzusban, és a női alkotók társadalmi helyzetének kérdéseire reflektált, anélkül, hogy az explicit feminista elméleteket ismerte volna. Berhidi szobrászati attitűdje már a 80-as években is radikálisan különbözött a klasszikus, heroikus férfi szobrászati hagyományoktól. Az organikus, finom formák és az anyag tiszteletén alapuló munkák, mint a kőszobrok és testfragmentumok, a női alkotó szerepének újraértelmezésére irányultak. Ezzel olyan művészeti válaszokat adott, amelyek a patriarchális művészeti normák aláásására, illetve a női művészet és a női test jelenlétének kérdésére irányultak. Berhidi tehát a női művészeti diskurzus formálódása előtt olyan művészeti gyakorlatot alakított ki, amely megelőlegezte a feminista művészet és a női önreprezentáció kialakuló elméleteit Magyarországon, s elősegítette a későbbi feminista művészeti diskurzusok megjelenését.

Article Details

Hogyan kell idézni
Váraljai, Anna. 2025. „Testfragmentumok. Berhidi Mária Korai munkáiról”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 15 (1-2):149-65. https://doi.org/10.14232/tntef.2025.1-2.149-165.
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Váraljai Anna, SZTE

A SZTE-BTK Filozófia Tanszékének egyetemi adjunktusa. 

Magyar-művészettörténet szakon végzett a PPKE-BTK-n. 2011-2014 között az ELTE BTK Művészettörténeti Intézetének állami ösztöndíjas doktori hallgatója volt, itt védte meg PhD dolgozatát summa cum laude minősítéssel. 2015-2017-ben és 2020-ban Kállai Ernő művészettörténészi kutatói ösztöndíjban részesült. Eddig három művészettörténeti szakmonográfiája jelent meg, ész 140 publikációja. A Szegedi Tudományegyetemen 2013 óta dolgozik, jelenleg adjunktusi státuszban oktatóként és két szak koordinátraként. (Szabadbölcsészet Művészettörténet specializáció, Design-és művészetmenedzsment MA)