Testfragmentumok. Berhidi Mária korai munkáiról
Main Article Content
Absztrakt
Berhidi Mária munkássága a 70-es és 80-as évek magyar művészetében a feminista művészet előfutárának tekinthető. Tanulmányomban elsősorban a korai alkotóéveket és a Képzőművészeti Főiskolán szerzett tapasztalatok nyomán született műveket dolgozom fel, amelyek a patriarchális művészeti intézményrendszerhez való nehezen elfogadható viszonyt tükrözik. Tanulmányai során szerzett negatív tapasztalatait diploma munkájában, a Modell-ben összegezte, amelyet kortársai intézménykritikus műként értékeltek. Munkássága tükrözte a női művészek alárendelt szerepét a férficentrikus művészeti diskurzusban, és a női alkotók társadalmi helyzetének kérdéseire reflektált, anélkül, hogy az explicit feminista elméleteket ismerte volna. Berhidi szobrászati attitűdje már a 80-as években is radikálisan különbözött a klasszikus, heroikus férfi szobrászati hagyományoktól. Az organikus, finom formák és az anyag tiszteletén alapuló munkák, mint a kőszobrok és testfragmentumok, a női alkotó szerepének újraértelmezésére irányultak. Ezzel olyan művészeti válaszokat adott, amelyek a patriarchális művészeti normák aláásására, illetve a női művészet és a női test jelenlétének kérdésére irányultak. Berhidi tehát a női művészeti diskurzus formálódása előtt olyan művészeti gyakorlatot alakított ki, amely megelőlegezte a feminista művészet és a női önreprezentáció kialakuló elméleteit Magyarországon, s elősegítette a későbbi feminista művészeti diskurzusok megjelenését.