Roma női önéletírások és Mária imádat textileken: Romani Design
Main Article Content
Absztrakt
A divat sajátos episztemológiai pozíciót kidolgozó kulturális diszkurzus. Az öltözködést, mint egy funkcionális (nem jelentés-teremtő) emberi működést (a csupasz emberi test külső behatásoktól való védelmét) a divat sajátos jelentésekkel, formákkal, üzenetekkel telített, aktivitássá változtatja. Ebben a megformálódásban, diszkurzívvá emelésben meghatározó szerepet kaptak a divatmárkák, amelyek identitásformáló erővel is bírnak. A Romani Design a világ első roma divatháza, amelyet 2010-ben alapított egy roma testvérpár. A divatszakmában és a közösségművelő (Berhida projekt) tevékenységükben is több mint egy évtizede egy olyan koherensen roma képzetrendszert működtetnek, amely egyszerre tört be a high fashion magyarországi világába és egyben megszólította a roma származású magyarországi közösséget is. Formált egy sajátos, és közel sem mindenki által elfogadott kulturális identitást. A Romani Design tervezői a hagyományos utalásokat kortárs dizájnba építik be, hogy emeljék a romák társadalmi presztízsét, és a divaton keresztül betekintést nyújtsanak a roma kultúrába. A 2021-es ready-to-wear kollekciójukban a ruhákon és kiegészítőkön Szűz Mária képeinek, szakrális tárgyaknak és saját családi fotóknak a montázsa jelenik meg. Megalkották saját ’Romani Madonnájukat’, amely számukra a roma nőt a legmagasabb pozícióban, a szentek közé emelve ábrázolja. A Szűz Mária arca helyére édesanyjuk vagy saját fényképüket helyezik el, ezzel is hirdetve a női emancipációt. Tanulmányomban azt vizsgálom, hogyan épül be a roma identitás és önéletrajz a modern divattervezésbe.