"Amikor a kecskepásztor énem találkozik az űrhajóssal." Szabó Eszter Ágnes önarcképei

Main Article Content

Absztrakt

Az írói önéletrajznak a képzőművészetben az önarckép felel meg. Noha sajátosságaik folytán alig összevethetőek, két funkciójuk, az énkonstrukció és önreprezentáció egymáshoz sodorja őket. Festők és szobrászok, nők és férfiak az érett reneszánsz óta készítenek önarcképeket, hagyományosan keveset, néha csak egyet-egyet, amelyek a 20. századig jellemzően az öntudatos (férfi) alkotót ábrázolják. Ma viszont, az önreprezentációk elszaporodásának korában – legyenek azok írásban, beszédben vagy képben – sok alkotó kizárólagos szereplője saját művészetének. Szabó Eszter Ágnes (1966–2024) nem tartozott közéjük. Noha készített önarcképeket, és portréja olykor megjelenik tárgyain (kerámián, falvédőn), ő az a művész volt, aki folyton másokkal foglalkozott. Társadalmi művész volt, aki épp a művész-ego ellen dolgozott. Mindaz érdekelte, ami nem személyes, noha minden tevékenységében teljes személyiségével benne volt. Jelen volt abban, amit éppen csinált – ez különösen performanszaiban, élő projektjeiben volt nyilvánvaló. „Minden háziasszony DJ” – jelentette ki, s emlékezhetünk, amint keverőpultnál állva zenét és ételeket kevert eat art eseményein, vagy köztereken felállította random varrodáját. Nemcsak témájává tette a háziasszony-létet, de tevékenységét a segítés motiválta, lokális (pl. újrahasznosító) cselekvéseit globális megfontolásokba (pl. klímaváltozás) ágyazta. A következőkben Szabó Eszter Ágnes merőben közösségi életművéből próbálom meg kifejteni sajátos „önarcképét”, amely a személyes és a társadalmi közötti határvonal helyén keletkező tér, mint háttér előtt látszik kirajzolódni.

Article Details

Hogyan kell idézni
Tatai, Erzsébet. 2025. „»Amikor a kecskepásztor énem találkozik Az űrhajóssal.« Szabó Eszter Ágnes önarcképei”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 15 (1-2):85-109. https://doi.org/10.14232/tntef.2025.1-2.85-109.
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Tatai Erzsébet, HUN-REN

Tatai Erzsébet (PhD) művészettörténész, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézetének tudományos főmunkatársa. Művészettörténetet és művészetelméletet tanított illetve tanít a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, az ELTE Művészettörténet Tanszékén és a Budapesti Metropolitan Egyetemen. 2001 és 2002 között a Műcsarnok kiállítási osztályát vezette, 1993 és 1999 között a Bartók 32 Galéria igazgatója volt, mintegy 70 kiállítást rendezett. Szerkesztőként az Enciklopédia Kiadónál (2000–2001) és a Képzőművészeti Kiadóban (1986–1988) dolgozott. Jana Geržovával Conceptual Art at the Turn of Millenium. Konceptuálne umenie na zlome tisícroči. Konceptuális művészet az ezredfordulón címmel konferenciát rendezett és anyagát kötetbe rendezte (Budapest–Bratislava, 2002). Könyvei: A lehetetlen megkísértése. Alkotó nők. Válogatott esszék, tanulmányok a kortárs magyar művészetről. (Budapest, 2019),

Marianne Csáky (Budapest, 2014), Neokonceptuális vészet Magyarországon a kilencvenes években (Budapest, 2005), Művészettörténeti ismeretek. (Budapest, 2002).